Avfall

For en storby som Oslo er det tvingende nødvendig å ha en effektiv renovasjonstjeneste og en profesjonell avfallshåndtering. Renovasjonsetaten er Oslo kommunes forvaltningsetat innen avfallshåndtering. Tømming og transport av husholdningsavfall utføres av private renovasjonsfirmaer for Renovasjonsetaten etter anbud.

Klagesituasjoner

Konkurranse- og anbud fører til ofte skifte av leverandører, og dermed overgangsproblemer for deg som beboer.

Men etaten har avgitt følgende serviceerklæring rundt

Renovasjon:

• At vi behandler avfallet ditt på en miljømessig, hygienisk og samfunnsøkonomisk måte.
• At vi tømmer restavfallet minst en gang per uke til fast dag.
• At vi ved utelatt tømming sørger for at avfallsbeholderen er tømt i løpet av neste arbeidsdag etter varsling.
• At vi tømmer papirbeholderen din minimum hver fjerde uke.
• At vi ved forsinket henting tar med avfall som har oppstått i forsinkelsesperioden så lenge dette er innpakket og plassert ved siden av beholderen.
• At vi setter beholderen tilbake på plass og at eventuelle porter/dører stenges/låses etter tømming.
• At vi hjelper deg hvis du kontakter kundeservice vedrørende ødelagt/stjålet beholder.
• At vi hjelper deg med å planlegge hentesteder og befarer/måler opp uten ekstra kostnad.
• At vi ved store snøfall legger en plastsekk ved beholderen din hvis du ikke har rukket å måke unna. Og at sekken blir tatt med ved neste tømming.

Returpunkt:

• At du har tilgang til returpunkt for levering av glass- og metallemballasje innenfor en radius på 300 meter.

Gjenbruksstasjon:

• At du har tilgang til gjenbruksstasjon for levering av større mengder farlig avfall, tørt grovavfall, større elektriske og elektroniske apparater, plastemballasje og papp.
• At vi veileder deg på gjenbruksstasjon og at det alltid er tilrettelagt for å kunne levere ovennevnte avfall.

Minigjenbruksstasjon:

• At du har tilgang til minigjenbruksstasjon for levering av egensortert mindre mengde farlig avfall, mindre elektriske og elektroniske apparater, plastemballasje, papp og andre typer mindre avfall som ikke skal i restavfallet.
Hageavfallsmottak:
• At du kan levere hageavfall til våre hageavfallsmottak.

Miljøstasjon:

• At du har tilgang til miljøstasjon for levering av farlig avfall.

Henvendelser eller klager rettes til:


Renovasjonsetatens kundesenter

Telefon: 23 48 36 50 kl. 08:00 - 15:30
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.


Les mer på etatens nettsider.